1e presentatie in Japan (Suzuka, testcircuit van Honda)


In november 1977 was het dan eindelijk zover. De CBX kon aan de wereldpers worden gepresenteerd. Honda had voor deze primeur het circuit van Suzuka uitgekozen, haar eigen testcicuit, zodat de motorjournalisten ter plaatse de eerste testrondes konden maken op de rijkelijk aanwezige prototypes.

De CBX werd onthuld onder het genot van een overvloed aan champagne en iedereen was razend enthousiast.
Wat Honda hier op aarde had gezet sloeg alles: 1047cc, zescilinder, 24 kleppen, 105 pk, comstar wielen, tubeless banden en een beloofde top van 225 km/u, een ongekende combinatie!

Om te wennen aan het bochtige circuit mocht men eerst proefrijden op de lichtere CB750. Naast de CBX werden overigens ook tegelijkertijd de nieuwe CX500 en de XL250 aan de pers gepresenteerd. Honda had echt wat te presenteren in die laatste maanden van 1977!

Wat onwennig stapte men op de CBX en was positief onder de indruk van het massieve blok dat de CBX herbergde. Ook de tank oogstte veel lof. De CBX lokte echter ook gelijk vragen uit van wat zou dit allemaal niet gaan kosten. Kosten van onderhoud, remmen en banden moesten voor een normale arbeider toch niet te dragen zijn, of toch wel? De eerste rondjes werden gedraaid....wat een acceleratie en wat een souplesse! Geweldig, nooit eerder meegemaakt! Hier mochten alleen maar ervaren motorrijders op plaatsnemen, zo vond men al snel. Dit mocht niet in handen komen van de jeugdige rijder want die zou al snel zijn dood ermee vinden...

De snelheden op het circuit kwamen met de gewenning steeds hoger te liggen en sommige journalisten begonnen toen wel te merken dat de CBX m.n. bij hogere bochtensnelheden wat instabieler werd en schommelende bewegingen begon te vertonen ('wobbling').