2e (Europese) presentatie in Italie (circuit van Vallelunga, ten zuiden van Rome)


De officiële presentatie van de CBX voor de Europese motorpers werd in december 1977 gehouden in Italië, op het circuit van Vallelunga, dat ca. 30 km ten noorden gelegen is van de hoofdstad Rome.

De CBX werd hier o.a. getest door de Engelsman Mark Williams, de Fransman Bernard Fau (lid van het Honda World Endurance Race Team in 1982) en de Nederlander Hans Koopman. De motorjournalisten mochten hier de rode en zilveren prototypes (er waren er 5 ter beschikking gesteld door Honda) testen op het vrij bochtige circuit.

Omdat er veel meer mensen uitgenodigd waren dan er 6 cilinders aanwezig waren, had Honda ook nog een paar CB750´s, de in Italie gemaakte CB125 en enkele offroad machines weggezet om de vaak lange wachttijden een beetje te kunnen doden.

De journalisten hadden graag ook buiten het circuit getest omdat ze dan een meer volledig oordeel hadden kunnen geven. Op het circuit was het bijvoorbeeld door de vele bochten niet mogelijk om in de buurt van de topsnelheid te komen om zo de wegligging op hoge snelheid te kunnen testen.

De journalisten waren stuk voor stuk onder de indruk van de brede tank en het machtige blok dat daaronder hing, zodra ze de CBX mochten bestijgen. na het rijden op het circuit bleef met name de fenomenale acceleratie en de souplesse van de CBX nog lang in de geheugens hangen. Een verslag van deze dag is o.a. te lezen in het blad Motorsport nummer 2 van 1978 met als titel: Honda CBX; wie biedt meer?

De test sloot af met de mededeling dat Honda de productie zou starten eind februari (1978).....De eerste exemplaren mochten dan juli-augustus verwacht worden. De productie startte uiteindelijk in maart en omvatte ca. 50 CBX´en per dag. De eerste series die gemaakt werden waren voor de US market en werden pas in 1979 op de markt gebracht. Europa en Zuid-Afrika gingen de USA voor met introducties die mn. in juli/augustus plaatsvonden.